When I started working on “Flow”, I wanted to do it differently. A sculptural approach with sweeping soft surfaces meeting a distinct profile. A matt tactile surface, harmonious proportions and a hidden drain. A head-turner when it was launched, today it is already a classic.
Sculptural basins with matt finish and a thin profile for bathrooms with a personal touch. The series of basins named “Flow” turns its production limitations to its advantage and surprises with organic soft shapes and a tactile matte finish. Enjoyable luxury at an affordable price. Sink where precision meets soft shapes and practical storage that makes the bathroom both personal and functional.
Vad gör du för att försätta dig i Flow? Vad gör du för att hamna i ett läge där arbetet flyter på, när du jobbar på en problemställnings olika bitar och pusselbitarna börjar passa ihop?
Jag vet hur jag gör. Jag stänger av min mail, jag rensar skrivbordet från allt oväsentligt och jag sätter på Depeche Mode på stereon. Högt. Total fokus. Tiden försvinner. Det bästa av allt är, att detta är mitt jobb. Utmaningen är att det inte alltid händer på en vardag mellan åtta och fem.
Ett av mina mest framgångsrika samarbeten är det med Vedum. Jag har jobbat mycket med såväl industridesign som grafisk design. Ett samarbete börjar oftast med arbetet med produkterna men där är Vedum ett undantag då vi började med deras kataloger och foto, först senare med produkterna. Första serien tvättställ vi gjorde hette Prio. Den serien var en framgång i sig. Jag ritade tre alternativ på tvättställ, tre storlekar av varje. Vedum valde att gå vidare med alla nio, vilka lanserades först i gjutmarmor 2005, för att låta bästsäljaren växlas över till porslin 2007. Detta var ett smart sätt att kunna skapa många produkter med låga verktygskostnader. Att producera i porslin kräver större investeringar initialt, men med ett lägre styckpris. För gjutmarmor är förhållandet omvänt. Möjligheterna och begränsningarna för respektive process är dock helt olika, så i fallet Prio, där målet var porslin, utnyttjade vi inte möjligheterna i gjutmarmor. Det gjorde inte heller våra konkurrenter.
Därför startade vi 2007 projekt Flow. Jag ville förstå förutsättningarna, möjligheterna och begränsningarna i processen gjutmarmor. Vad skulle vi kunna göra i gjutmarmor som inte går att göra i porslin? Hur skulle vi undvika kunders möjliga avvaktande att en produkt skulle växlas till det mer etablerade porslinsmaterialet?
Vi frågade hur pass tunna tvättställ vi kunde göra. Svaret var 20 mm så vi gjorde Flow 20 mm. Vi frågade hur pass långa vi kunde göra. Svaret var 2 meter, så vi gjorde Flow som längst 2 meter. Vi frågade hur pass små toleranser vi skulle kunna göra då toleranserna på porslin är stora. Svaret var små toleranser, så vi gjorde Flow med minsta möjliga överhäng på sidorna så det sitter kant i kant med underliggande kommod. Vi frågade vilka ytor de kan producera som inte går att göra i porslin. Vi kan göra ytor som ser matta ut var svaret. Gissa vad vi gjorde.
Jag älskar att förstå produktion, att ställa frågor till dem som verkligen vet. Att förstå begränsningarna och utmana dem. Bara genom att veta var gränsen går kan man gå den så nära som möjligt. Och plötsligt har man förflyttat gränsen, gjort det som andra inte trodde var möjligt.
Med förutsättningarna ovan skapade vi Flow, en serie tvättställ med en nästintill flytande gräns mellan de plana och de formade ytorna av tvätthon. Ett skulpturärt uttryck som underströks av den förföriskt matta ytan. När vi lanserade Flow 2009 blev mottagandet det av fascination för dess storlek, tunnhet, distinkta kanter och mjuka former. På håll kunde jag se hur alla var framme och kände med handen, smekte dess matta ytor. Ytor skulpterade med Depeche Mode från högtalarna.
Ett par år senare var jag och min fru på konsert på ett fullsatt Scandinavium i Göteborg. Vi satte oss på våra sedan länge bokade platser. Helt otroligt nog så satte sig två vi känner precis bakom, Magnus och Niklas, ägare och vd respektive utvecklingschef på Vedum. På stolarna exakt bakom oss! Musiken satte igång, vi vände oss mot scenen och lyssnade på en drygt två timmar lång magisk konsert, med Depeche Mode. Med Dave, Martin och Andy i ”Flow”.